Kilden / Esrum
Klostergade 12B
3230 Græsted
Både som socialøkonomisk virksomhed og som uddannelsessted er vores målsætning klar: Vi vil rykke mennesker, så de bliver i stand til at bidrage aktivt og positivt – bidrage både på arbejdsmarkedet tilrettelagt efter den enkeltes ressourcer og kompetencer – og bidrage til et socialt ansvarligt og mangfoldigt samfund.
På Kilden har vi en grundlæggende tro på, at alle mennesker har ressourcer, evner og kompetencer, som kan og skal udvikles og bruges optimalt. Ligesom vores mangeårige erfaring viser, at både unge og voksne her på stedet rykker sig overraskende meget gennem de krav og den tillid, vi møder dem med her på stedet.
Vores målsætning omkring både STU-eleverne, de unge i afklaringsforløb, 10. – 11.kl., Flyverteam og medarbejderene i beskyttet beskæftigelse er to-delt:
Visionen bag
Bag målsætningen ligger en lige så klar vision: Kilden udvikler menneskers potentiale
Vores tre grundlæggende værdier
Trivsel
For Kilden er trivsel for den enkelte en forudsætning for positiv udvikling – derfor tilstræber vi hver dag at skabe de bedst mulige rammer og grundlag for et trygt og spændende læringsmiljø.
Tryghed
På Kilden møder de unge tillid, omsorg og menneskelig varme, ligesom de oplever det at være en del af fællesskabet. Her er det gode kammeratskab en naturlig del af udviklingen, vi taler alle positivt med, til og om hinanden. Vi møder hinanden med anerkendelse. Alt sammen fordi tryghed skaber den tillid, som er byggesten for læring.
De unge møder faglærernes menneskelige og faglige forskellighed med autenticitet og med den samme pædagogisk platform som fællesnævner. Det underbygger en tillid og tro på forskellighed, der skaber tryghed.
De unge oplever også overskueligheden i hverdagen. Her er faste, klare rammer, struktur og dermed stor forudsigelighed bl.a. i form af ugeskemaer, rettidig planlægning og brugbar information. Det bidrager også til trygheden.
Dertil kommer, at vi værner om traditioner og fejrer både højtider og fødselsdage. Året har sin trygge gang i forhold til årstider kontra arbejdsopgaver og produktion på linjerne.
Sidst men ikke mindst lærer de unge demokratiske spilleregler, både i de store og små ting i hverdagen. Spillereglerne bliver bl.a. tydeliggjort gennem Kilderådet, som er de unges fælles repræsentative talerør ved større beslutninger, der har relevans for dem. Det skaber tryghed at blive behandlet med værdighed.
Faglighed
Vores faglærere har høj faglighed og stor pædagogisk viden og erfaring, der gør dem i stand til at skabe motiverende rammer for læring. Her spiller anerkendelsen en afgørende rolle, fordi den skaber positive og centrale møder med de unge: De får hver dag især sat fokus på gode historier med det de skaber, det de oplever og har succes med – og faglærerne kan synliggøre, hvorfor ting skal læres, og kompetencer er et gode.
Faglærerne har forventninger til alle Kildens unge. Der bliver stillet krav, skabt stille forstyrrelser og underen hos de unge, men altid med anerkendelse af den enkelte – og med den positive bonus at opleve sin egen og fælleskabets begejstring og skulderklap, når faglighed i praksis for den enkelte oplever at kunne forstå, lære og lykkes.
Der hersker her en høj grad af respekt for den enkeltes integritet og grænser. Vi vægter respekten for forskellighed højt, og alle skal opleve og udvise respekt på tværs af alder og køn. Her har vi alle ret til selvstændighed – og alle vil blive mødt i den ånd.
Endelig skaber Kildens skønne naturrammer nogle af de bedst tænkelige fysiske og materielle rammer, der understøtter læring både på linjerne og i den tværfaglige undervisning.